Powered by Blogger.

Conductor ဆိုတဲ႔ ဂီတမွဴးတစ္ေယာက္က ဘာေတြတာဝန္ယူလဲ


ကြ်န္ေတာ္ဟာ စင္ျမင္႔ေပၚမွာရွိတဲ႔ ေတးဂီတညႊန္ျပဖို႕ တစ္ေယာက္စာစင္ျမင္႔ေပၚမွာ မတ္တပ္ရပ္ေနပါတယ္။ လက္ထဲမွာ ေႂကြေရာင္ထေနတဲ႔ ေမွာ္ၾကိမ္လံုးကို ဆတ္ခနဲ ဆတ္ခနဲ ေထာင္လို႔၊ ေက်ာျပင္မွာလည္း ေခြ်းေတြ စိုရႊဲလို႔ေပါ႔။ ဂီတအေၾကာင္းသိပ္ မသိတဲ႔သူ ေတြက မယံုသကၤာ မ်က္လံုးေတြနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္႔ကို လွမ္းလွမ္းၾကည္႔ေနၾကတယ္။ ဒီဂီတေဖ်ာ္ေျဖပြဲၾကီးနဲ႕ ကြ်န္ေတာ္ မသက္ဆိုင္ဘူးဆိုတာ သူတို႔ေတြသိၾကတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ကြ်န္ေတာ္ ဘယ္လိုေတြ ထပ္ျပီး ဟန္ေဆာင္မယ္ဆိုတာကို သူတို႔ေတြက ေစာင္႔ေမွ်ာ္ၾကည္႔ရႈေနၾကတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႔ကလည္း လက္ကို ေျမာက္လိုက္ျပီး တိတ္ဆိတ္ ညိမ္သက္မႈကို ျဖိဳဖ်က္လိုက္တယ္။ ျပီးေတာ႔ ဂီတသံေတြ ထြက္ေပၚလာခြင္႔ ေပးလိုက္ပါတယ္။ အံ႔ၾသစရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ Don Giovanni ေအာ္ပရာ အတြက္ ေရးစပ္ထားတဲ႕ Mozart ရဲ႕ ပဏာမေတးသံဟာ ကြ်န္ေတာ္႔ေရွ႕ ေမွာက္မွာ ထြက္ေပၚလာပါေတာ႔တယ္။ ဒီပဏာမေတးက ေဟာင္းႏြမ္းေနေပမယ္႔ အမွတ္ရဆဲ။ အလြန္အမင္း စိတ္လႈပ္ရွားရဆဲ။ ဒီခံစား ခ်က္က အေႏွာင္႔အိပ္မက္ လိုလို။ တကယ္႔တကယ္ေတာ႔ အီတလီဂီတမွဴး (conductor) Riccardo Muti ဟာ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ၂ႏွစ္က ဘာ႔ေၾကာင္႔ ဆုရရွိသြားခဲ႔တယ္ဆိုတာကို ရွင္းျပဖို႕ ၾကိဳးစားေနတာပါ။ သူ႔ေလသံနဲ႔ေျပာရရင္ ကြ်န္ေတာ္ ဘာမ်ားလုပ္လိုက္ပါလိမ္႔ ေပါ႔။
ဂီတမွဴး (conductor) တစ္ေယာက္ လုပ္ပံုကိုင္ပံု နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ကြ်န္ေတာ္ အလြန္ အံ႔အားသင္႔ခဲ႔တာ ၁၉၈၀ခုႏွစ္ကတည္းကပါ။ Beethoven ရဲ႕ ၇ပုဒ္ေျမာက္ သံစံုေတးသြားကို ထူးထူးျခားျခား တင္ဆက္မႈဟာ တီဗြီလိုင္းကေနလာပါတယ္။ ဂ်ပန္ထုတ္ JVC တီဗြီၾကီးနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္႔ အိပ္ခန္းထဲမွာ ၾကည္႔ျဖစ္ခဲ႔ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႔ကို ဂီတက ညွိဳ႕ယူခဲ႔ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ေရာက္ေတာ႔ ဂီတမွဴး သင္ရိုး သင္ျဖစ္ခဲ႔တယ္။ ကြ်န္ေတာ္႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ သီခ်င္းအဖြဲ႕ေတြကို တင္ဆက္သူတခ်ိဳ႕တီးခတ္ဖို႔ ဂီတမွဴးလုပ္ခဲ႔ရတယ္။ ေခတ္သစ္ အကအစီအစဥ္ အတြက္ ေရးစပ္ျဖစ္ခဲ႔တာပါ။ အဲ႔ဒီ႔ အေတြ႔အၾကံဳေတြကေနတဆင္႔ ဂီတမွဴးတစ္ေယာက္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ စြမ္းရည္ေတြ ဇေတြ ရလာပါတယ္။ အဲ႔ဒီလိုမ်ိဳး  ေမွာ္ၾကိမ္လံုးကိုင္ဟိုရမ္း ဒီရမ္းလုပ္ရင္း  တင္ဆက္မႈၾကီးကို အဆီအေငၚတည္႔ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ခဲ႔တာ ကိုယ္႔ကိုကိုယ္ေတာင္ မယံုသကၤာျဖစ္ခဲ႔ ရပါတယ္။
လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္၂၀၀ ေလာက္ကစျပီး တူရိယာ၀ိုင္းၾကီးေတြဟာ သံစံုတီးဂီတ ရဲ႕အေျခခံျဖစ္လာခဲ႔ပါတယ္။ အဲ႔ဒီ႔ ကတည္းက စင္ျမင္႔ေပၚတက္၊ တုတ္တစ္ေခ်ာင္းကိုင္ျပီး ဟိုေယာင္ေယာင္ဒီေယာင္ေယာင္ လုပ္ေနတဲ႔ လူၾကီးေတြဟာ မယံုသကၤာအျဖစ္ခံခဲ႔ရတာပါ။ သူ႔မွာ ဘယ္ေလာက္ၾကီးပဲ အစြမ္းထက္ထက္ တီးခတ္သူ ေတြဟာ သူ႔ထက္ေတာ႔ ပိုေကာင္းေအာင္လုပ္ႏိုင္ၾကမွာပဲ။ ဂီတမွဴး (conductor) ဆိုတာ အပိုပဲ လို႔ ပရိသတ္တခ်ိဳ႕ကေတာ႔ ထင္ေလ႔ရွိၾကပါတယ္။ ‘ကြ်န္ေတာ္ဟာ အရူးအလုပ္လုပ္ေနတာ၊ မရိုးမသား လိမ္ညာစားေနတာ။ အျခားသူေတြက ဂီတတစ္ရပ္လံုးကို ဖန္တီးတယ္။ ငါကေတာ႔ လစာပဲ ထိုင္ယူေနတယ္။’ လို႔ Dimitri Mitropoulos က မခံခ်ိမခံသာ ေသာကတက္ျပီးေျပာဖူးပါတယ္။ သူဟာ ၁၉၅၀ ျပည္႔လြန္ႏွစ္ေတြအတြင္း နယူးေယာက္ သံစံုတီး၀ိုင္းၾကီးမွာ ဂီတမွဴး (conductor) အျဖစ္ ဦးေဆာင္ ေနခဲ႔သူပါ။
သံစံုတီး၀ိုင္း တင္ဆက္မႈတိုင္းမွာ ဂီတပညာရွင္တိုင္းဆီက အသံတစ္ခုမဟုတ္တစ္ခု ၾကားရမွာပါ။ ဒါေပမဲ႔ စင္ေပၚတက္ျပီး ဘာအသံမွ ထြက္မလာတဲ႔ တစ္ဦးတည္းေသာ လူၾကီးက ဘာလုပ္တာလဲလို႔ လူတိုင္းက ေမးၾကပါတယ္။ ဂီတမွဴး (conductor) ေတြဟာ သံစံုတီး၀ိုင္းနဲ႔ မဆံုခင္ကတည္းက ႀကိဳၿပီး အလုပ္ေတြ လုပ္ရပါတယ္။ ဂီတကို ေလ႔လာရတယ္၊ ခ်ဲ႕ထြင္ရတယ္၊ သံုးသပ္ရတယ္။ ေတးေရးသူ ရဲ႕အျမင္ကို နားလည္ေအာင္ ၾကိဳးစားရတယ္။ သံစံုတီး၀ိုင္း အၾကိဳေလ႔က်င္႔ရာမွာလည္း ဂီတမွဴး (conductor) တစ္ေယာက္က သူ႔ရဲ႕ သရုပ္ေဖာ္ပံုေတြကို ၾကိဳတင္ေလ႔က်င္႔ရတယ္။ ဒါေပမယ္႔ အလြန္ေတာ္တဲ႔ ဂီတမွဴးၾကီးေတြက်ေတာ႔ ပြဲတင္ဆက္တဲ႔ ညမွာသာ သူရဲ႕သရုပ္ေဖာ္ကြက္ေတြက ထြက္ေပၚလာတယ္။ ဂီတမွဴး (conductor) ေတြက ေတးသြားတစ္ခုကို ရႈျမင္သံုးသပ္ပံုေတြက တစ္ခါနဲ႔တစ္ခါ မတူပါဘူး။ အဲ႔ဒီအတြက္ ဂီတမွဴး (conductor) က စင္ေပၚမွာ ေတးသြားတစ္ခုကို စိတ္ရွိတိုင္း ခံစားသရုပ္ေဖာ္ျပျပီး သူကတဆင္႔ အျခားဂီတပညာရွင္ေတြဆီေရာက္ကာ ေတးသြားခံစားမႈေတြက အသစ္သစ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။
ဂီတမွဴး (conductor) တစ္ေယာက္ဟာ ဂီတတင္ဆက္မႈတစ္ရပ္ ကို ျမင္သာတဲ႔ ေျခဟန္လက္ဟန္ေတြနဲ႔ ညႊန္ၾကားေပးရတဲ႔ ဂီတပညာရွင္တစ္ဦးပါ။ ဂီတမွဴး (conductor) တစ္ေယာက္ရဲ႕တာ၀န္ေတြကေတာ႔ ဂီတပညာရွင္ေတြကို ေပါင္းစည္းေပးရမယ္၊ ေတးသြားႏႈန္း (tempo) တစ္ရပ္ကို ခ်မွတ္ေပးရမယ္၊ ေတးအသြားအလာနဲ႔ စည္းခ်က္ေတြကို ရွင္းလင္းေအာင္ ေဖာ္ျပေပးႏိုင္ရမယ္၊ သံစံုတီး၀ိုင္းတစ္ခုလံုးမွာ ရွိတဲ႔ တူရိယာတစ္ခုျခင္းစီက ထြက္လာတဲ႔ အသံေတြကို ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ႏိုင္ရမယ္၊ အသံတစ္ခုျခင္းစီကို ခြဲျခားနားေထာင္ႏိုင္ေလာက္ ေအာင္ နားပါးရပါမယ္။
( Skyler )
Ref: nymag/theguardian/wikipedia
Share on Google Plus

About Staff Writer

သစ္ထူးလြင္ ဗဟုသုတဆိုဒ္သည္ ျမန္မာႏွင့္ ကမာၻအရပ္ရပ္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ရာ သတင္းမ်ား၊ အျဖစ္အပ်က္မ်ားႏွင့္ မွတ္သားဖြယ္ရာ၊ ဗဟုသုတရဖြယ္ရာ သတင္းမ်ားကို အခ်ိန္ႏွင့္ တေျပးညီ ေဖၚျပေပးသည့္ ဆိုဒ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ က႑တြင္ စိတ္ပါဝင္စားသျဖင့္ ေဆာင္းပါးေရးသားခ်င္သူမ်ား ဆက္သြယ္ႏိုင္ပါတယ္
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment